EDUKACJA STEAM
ODKRYJ ŚWIAT STEAM w SP73
W naszej szkole SP73 wierzymy, że edukacja STEAM jest kluczem do wszechstronnego rozwoju naszych uczniów i przygotowania ich do wyzwań przyszłości. Realizujemy własne projekty na zajęciach lekcyjnych i zajęciach kół zainteresowań, bierzemy udział w różnych projektach i inicjatywach o zasięgu warszawskim, ogólnopolskim i międzynarodowym.
Oto przykłady naszych niektórych aktywności związanych z edukacją STEAM:
- Udział w projektach międzynarodowych promujących umiejętności programistyczne i technologiczne: Godzina Kodowania, Scratch Day, CodeWeek.
- Laboratoria Przyszłości: Program wspierający rozwój umiejętności technicznych i inżynieryjnych poprzez dostęp do nowoczesnych narzędzi i technologii. Uczniowie mają możliwość korzystania z zestawów do robotyki, długopisów 3D, drukarki 3D oraz innych nowoczesnych urządzeń, co umożliwia im realizację innowacyjnych projektów.
- Centrum Mistrzostwa Informatycznego (CMI): Przez trzy lata (2020-2023) nasza szkoła uczestniczyła w ogólnopolskim projekcie grantowym Centrum Mistrzostwa Informatycznego, w ramach którego odkrywaliśmy i rozwijaliśmy talenty informatyczne, uczyliśmy się programowania, robotyki, podstaw mechatroniki. Uczniowie nauczyli się kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin z zastosowaniem metod wywodzących się z informatyki, rozwinęli ważne kompetencje społeczne takie jak: umiejętność pracy zespołowej, planowania, odpowiedzialności, komunikacji, nauczyli się również pracować w różnych środowiskach programistycznych i platformach edukacyjnych.
- Budowanie w Minecraft: Education Edition. Uczestniczyliśmy w projektach warszawskich: „Ciepło dla Pragi. Budujemy dzielnicę marzeń”, „Budujemy zieloną Warszawę w Minecraft”, FutuWawa oraz w projekcie ogólnopolskim „Cybercraft – przygoda, która uczy. Szkoła laboratoria przyszłości”. Uczniowie tworzyli symulacje ekosystemów, eksperymentowali z różnymi materiałami poznając ich właściwości. W ten sposób uczyli się rozumieć różne zjawiska przyrodnicze i naukowe. Projektując i budując przyjazne mieszkańcom dzielnice, zielone, ekologiczne miasto, czy szkołę przyszłości rozwijali umiejętności programistyczne, inżynieryjne, artystyczne, rozwijali wyobraźnię przestrzenną i kreatywność
- Praski Turniej Scratcha – od 2016 r. organizujemy dla uczniów praskich szkół podstawowych konkurs programistyczny. Tworzenie projektów (animacje, historyjki, gry, symulacje) w języku Scratch rozwija nie tylko umiejętności kodowania, uczy również logicznego myślenia i myślenia algorytmicznego
Przykłady realizowanych projektów STEAM w SP73
-
Zajęcia koła informatycznego: Uczniowie uczestniczą w zajęciach z programowania, rozwijając umiejętności kodowania i logicznego myślenia. Projekty realizowane w ramach koła łączą programowanie z praktycznymi zastosowaniami technologii, co pozwala uczniom na tworzenie własnych aplikacji i rozwiązań technologicznych.
-
Gazetka Szkolna Batorynka – Kreatywność jest kluczowym elementem redagowania gazetki. Uczniowie pisząc artykuły o różnorodnej tematyce, teksty literackie (opowiadania, wiersze) rozwijają umiejętności artystyczne i wyobraźnię. Uczą się również zarządzania projektem, współpracy w zespole, rozwiązywania problemów technicznych, które mogą się pojawić podczas pracy. Tworzenie gazetki wymaga korzystania z różnych narzędzi technologicznych, takich jak edytory tekstu, programy do obróbki grafiki czy platformy do publikacji online. Uczniowie uczą się, jak efektywnie korzystać z technologii w celu tworzenia i dystrybucji treści.
-
Cyfrowe Opowieści - Studio Filmowe SP73: Uczniowie tworząc filmy - cyfrowe opowieści rozwijają swoje umiejętności technologiczne i artystyczne. Projekty filmowe często łączą elementy nauki, technologii i sztuki, umożliwiając uczniom wyrażanie swojej kreatywności oraz zdobywanie umiejętności tworzenia przekazów multimedialnych o różnej tematyce.
-
Warsztaty robotyczne: Zajęcia z robotami to świetna okazja dla dzieci i młodzieży do nauki poprzez zabawę. Klasy 4-8 pracują z robotami Lego Education SPIKE™ Prime i mBotami, klasy 1-3 z Ozobotami. Uczniowie budując i programując roboty rozwiją umiejętności inżynieryjne i technologiczne, kreatywność, logiczne myślenie oraz współpracę w grupie. Warsztaty łączą naukę, technologię i matematykę w praktycznych projektach.
-
Zajęcia z długopisami 3D: Długopisy 3D w edukacji STEAM umożliwiają uczniom tworzenie trójwymiarowych modeli, co rozwija ich umiejętności manualne i przestrzenne. Realizacja zadań z uzyciem długopisów 3D integruje naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę w praktycznych projektach. Nauka staje się bardziej interaktywna i angażująca.
-
Publikacje Uczniowskie: Uczniowie tworzą różnorodne publikacje: książeczki, prezentacje, kroniki, publikacje online, strony internetowe, które integrują wiedzę z różnych dziedzin. Takie projekty nie tylko wzbogacają ich wiedzę, ale także uczą, jak skutecznie przedstawiać swoje pomysły i wyniki pracy. Tworzenie publikacji rozwija umiejętności technologiczne, kreatywność oraz zdolność do komunikowania się i współpracy, co jest fundamentem podejścia STEAM
Grażyna Chmielewska
-
- liczba odwiedzin: 150